Xelo Soriano guanya el Premi Llegir 2023-2024

Mercè Pérez ha aconseguit el segon guardó, dotat amb 300 euros, i Cristina Marqués, el tercer, amb 200 euros.

L’article «Tornar», de la dissenyadora d’Experiència d’Usuari, Xelo Soriano Hernández, ha sigut el text guanyador del Premi Llegir 2023-2024, dotat amb 500 euros per la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, entitat impulsora del certamen.

Xelo Soriano treballa com a freelance, alternant projectes comercials amb altres de caràcter social i cultural, orientats a combatre la bretxa digital en l’àmbit rural. «Tornar», transmet l’estima per la lectura i per la nostra llengua, un text ple de sentiment en el qual l’autora ens conta com va tornar a València i va reprendre la lectura i l’art d’escriure en valencià.

El jurat –format per Lourdes Toledo, Borja Fuster, Amparo Pons i Àngela Baldó– ha acordat per majoria destacar com a segon premi (dotat amb 300 euros) «Llegir en col·lectiu», de Mercè Pérez, l’editora i cooperativista a Sembra Llibres, que a més també condueix i coordina una sèrie de clubs de lectura a València. També col·labora en La Directa escrivint columnes d’opinió així com en la revista Caràcters ressenyant llibres. És experta en literatura contemporània escrita per dones i en literatura juvenil.

«Llegir en col·lectiu», com expressa Mercè Pérez a l’article, «és una carta d’amor als grups o clubs de lectura» en la qual parla de la importància de llegir col·lectivament, i anima els lectors a fer el pas de la lectura en solitari a gaudir de la lectura en grup, compartint la experiència de llegir llibres, comentant-los, fent-ne l’anàlisi i fomentant l’intercanviar opinions.

El tercer premi (dotat amb 200 euros) ha sigut per a «Teràpia» de Cristina Marqués Ferrer, professora de Valencià, a més de dinamitzadora de tertúlies literàries a la comunitat educativa i impulsora de la tertúlia a la Biblioteca de Quartell. Aposta per l’experimentació literària, la degustació poètica i la vivència de l’aprenentatge com la força que impulsa el món. La lectura esdevé clau en la tasca que desenvolupa a les aules, al carrer i a la vida. L’article de Cristina Marqués narra com la lectura pot salvar-nos en els moments difícils i ressalta la idea de com «llegir ens fa lliures, llegir ens fa viure».

Pots llegir els articles que hi esmentem accedint a l’enllaç que hi ha sota el nom dels articles.

A aquesta edició del Premi Llegir, que enguany compleix dotze anys, s’han presentat un bon nombre d’articles, un fet que confirma que es tracta d’un guardó consolidat i de prestigi al qual es presenten reconeguts professionals de l’escriptura, docents i persones del món cultural.