Jovi Lozano-Seser guanya el Premi Llegir 2021

Àngels Castelló Martínez ha aconseguit el segon guardó, i Andreu Blai Fernández Serrano i Vicente Gorgues Zamora comparteixen el tercer

L’article «Manifest per a un instant analògic», de l’escriptor i periodista Jovi Lozano-Seser, ha sigut el text guanyador del Premi Llegir 2021, dotat amb 500 euros per la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, entitat impulsora del certamen. President de la Mancomunitat Cultural de la Marina Alta (MACMA), és autor de diverses antologies de relats guanyadores de premis literaris.

En el text, l’escriptor relata el que sol contar a l’alumnat dels centres educatius quan els visita per a presentar els seus llibres. Entre altres afirmacions, assegura que el fet de llegir «és una de les poques aventures genuïnes que encara tenen a l’abast» i que el que necessiten els joves, «tal com els nostres llibres, la nostra llengua i la nostra literatura», és «estima de debò i un pessic de màgia per a salpebrar la màgia del miracle lector».

El jurat –format per Maria Viu, Hèctor Càmara, Elena Cívico i Francesc Felipe– ha acordat per majoria destacar com a segon premi (dotat amb 300 €) «Encabir la lectura», d’Àngels Castelló Martínez, estudiant del Grau d’Estudis Literaris de la Universitat de Barcelona. En aquest text, l’autora defensa que, en l’actualitat, agafar un llibre significa «reivindicar el dret de l’alliberació de l’ànima».

El tercer premi (dotat amb 200 €) s’ha compartit entre els articles «Problemes de lectura» d’Andreu Blai Fernández Serrano, estudiant del Màster en Pensament Filosòfic Contemporani de la Universitat de València, i «Netejar la llibreria» de Vicente Gorgues Zamora, professor de valencià i castellà del col·legi Cumbres School de València. El primer article analitza les causes d’una possible «crisi de la lectura», mentre que el segon recorda com el seu pare li va ensenyar de menut «que els llibres eren un tresor i per tant s’havien de cuidar».

L’acte de lliurament es va celebrar el passat 14 de desembre a l’auditori de la Casa de Cultura d’Alzira. Durant l’acte, es van entregar també els diplomes del XVI Premi d’Experiències de Foment de la Lectura. El primer premi, dotat amb 800 euros per la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament d’Alzira, va ser per al projecte «Llegim junts», del CEIP Félix de los Olmos de Favara, coordinat per Eduard Alberola. I el segon, amb una dotació de 600 euros per part de la Fundació Bromera, el va guanyar Cristina Marqués Ferrer, de l’IES Jorge Juan de Port de Sagunt, amb «Essència. Estellés i Fuster. Sense filtre».