Carles Cano, Albena Teatre i la Biblioteca de Cocentaina, guardonats amb els Premis Fundació Bromera 2022

La gala de lliurament tindrà lloc el dissabte 26 de febrer, a partir de les 12 hores, al Centre Cultural la Beneficència de València

Els Premis Fundació Bromera al Foment de la Lectura reconeixen enguany la trajectòria de l’escriptor Carles Cano i el treball a favor de la lectura, la cultura i la llengua d’Albena Teatre i la Biblioteca Pública Municipal Pare Arques de Cocentaina. Els guardons, impulsats per la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, distingeixen aquelles persones i entitats que, gràcies al seu impuls vital, representen els valors i els objectius que promou l’entitat, com ara la promoció de la lectura i la difusió del valencià.

L’acte de lliurament tindrà lloc el dissabte 26 de febrer, a les 12 hores, a la Sala Alfons el Magnànim del Centre Cultural la Beneficència de València, on assistiran representants del món polític, cultural i educatiu, així com familiars i amics, que acompanyaran els guardonats i guardonades eixe dia.

Carles Cano és un dels escriptors de literatura infantil i juvenil més llegits del País Valencià. Un vividor de paraules que, gràcies a la seua passió per la narració oral, ha conreat un exitós catàleg d’obres literàries –amb títols com Contes per a tot l’any, T’he enxampat, Caputxeta! o El desbaratat conte dels fesols màgics– i ha transmés el seu amor per les lletres a països com França, Mèxic, Guinea o el Marroc. Entusiasta de naixement, Cano és un contador d’històries, que de manera àgil i enlluernadora endinsa grans i menuts en un món màgic on regna la imaginació, la fantasia i la diversió.

En la modalitat col·lectiva, el guardó ha sigut enguany per a la companyia teatral i audiovisual Albena. Amb prop de 30 anys de trajectòria i gràcies al treball en equip que defenen els seus fundadors, Carles Alberola i Antoni Benavent, ha contribuït a visibilitzar les obres d’autoria valenciana i a difondre la literatura en valencià. En total, ha acumulat més de 50 premis, unes 3.000 representacions, més d’una desena de produccions televisives i el somni complit d’haver arribat al cinema. Amb èxits com Besos, Tic-Tac o Spot –al teatre–, i Autoindefinits, Socarrats o Maniàtics –a la televisió valenciana–, la productora s’ha convertit en una referència en el món del teatre en valencià.

Per últim, la distinció de la modalitat d’institucions públiques és per a la Biblioteca de Cocentaina, una de les primeres a crear espais virtuals centrats en el món de la lectura. Blogs on la poesia infantil i juvenil i la il·lustració són protagonistes, podcasts radiofònics on es parla de lectura i llibres, guies temàtiques per a famílies i un grapat d’activitats d’animació lectora defineixen el model de bones pràctiques dut a terme per l’equip de professionals que gestionen l’entitat. Una institució que ha demostrat que les biblioteques són capaces de transformar-se, adaptar-se i projectar-se cap a un futur inclusiu, innovador i plural.

A més, amb motiu de la sisena edició dels premis, s’ha editat un llibre que conté un perfil i una entrevista de Carles Cano feta per la periodista Lourdes Toledo i dos reportatges: un sobre Albena, escrit per Antoni Torreño, professor i escriptor, i un altre sobre la Biblioteca de Cocentaina, escrit per la catedràtica de la Universitat de València Gemma Lluch.