El llibre, un artefacte poderós
Lourdes Toledo, periodista i escriptora

Els bons llibres –obra d’un procés artesanal exigent i laboriós– ajuden a fer bons lectors, i la xicalla i el jovent detecten on hi ha un títol sorprenent, diferent, magnètic: són sensibles a la qualitat literària i a la bellesa estètica. Així sembla que ho han entés editorials valencianes com ara Edicions Camacuc, o Bromera, Tàndem i Animallibres, que avui caminen juntes totes tres.

L’oferta de literatura per a infants i joves infantil i juvenil d’avui és tan àmplia i variada que de vegades pares i fills se senten aclaparats: què triar i per què? Encertar és important, i en tot cas, ja sabeu que el verb llegir no admet imperatiu, com deia Daniel Pennac, però tampoc desídia.

Els bons llibres ajuden a fer bons lectors
Un disseny atractiu, bon paper, cos i tipus de lletra adequats, impressió de qualitat. L’estètica és política, editorial en aquest cas. La qualitat del suport, doncs, i una selecció exigent d’autors, il·lustradors i traduccions, són clau per a publicar llibres amb garantia literària i atraure mirades. Els bons llibres –insistisc– ajuden a fer bons lectors.

Així sembla que ho van entendre fa temps algunes editorials valencianes, entre altres, Edicions Camacuc, igual que Bromera, Tàndem i Animallibres, que caminen avui juntes totes tres, i que tenen en el seu catàleg noms com Rocio Bonilla i Eulàlia Canal, guanyadores el 2017 del Premi Crítica Serra d’Or Infantil per l’àlbum il·lustrat Els fantasmes no truquen a la porta, i veus potents de la literatura juvenil, com és el cas de Muriel Villanueva. Igualment, Sembra Llibres, amb títols com ara Els millors relats de Roald Dahl i Cantamapes, escrit per Wu Ming, un col·lectiu d’autors i activistes italians de referència, i amb la traducció del també escriptor Xavier Mínguez. Lloable és també la trajectòria d’Andana editorial i aquesta joia: Tan petita i ja saps… La poesia de Maria Mercè Marçal, acompanyada de les il·lustracions de Marta Altés. Per raons d’espai, no hi són tots, però la llista d’autors i autores valencianes destil·la solidesa i qualitat: Pepa Guardiola, Silvestre Vilaplana, Mercè Climent, Enric Lluch, Francesc Gisbert, Mercé Viana o en poesia per a infants, Marc Granell, són, entre tants, noms destacats.

Un allau d’opcions on triar
En l’actualitat el ventall de llibres per a infants és variadíssim i sovint de qualitat. Els lectors més joves tenen a l’abast adaptacions de clàssics, llibres de sèries i pel·lícules, àlbums il·lustrats i poemaris bellíssims, biografies suggeridores, guies de viatges, còmics i revistes –com ara la veterana Camacuc per a xiquets i xiquetes– i un fum de llibres d’allò més sorprenents: interactius, desplegables, amb moviment, perfumats, amb forats. Tot hi és possible!

Potser l’allau és tan gran que fins i tot ens aclapara, a menuts, joves i grans, però com diu Gemma Pasqual, autora de Llàgrimes sobre Bagdad, un long seller juvenil: «els infants i els joves no són lectors de segona divisió, ans el contrari. Són exigents, creatius, inquisitius i imaginatius i, sobretot, si els dones a llegir literatura de qualitat, la valoren».

Lluny de l’estigma
Diuen els tòpics que els infants són fàcils de seduir i enlluernar i que el problema de la lectura és quan s’arriba a l’adolescència. Algunes dades, però, ho desmenteixen: segons el Baròmetre d’Hàbits de Lectura i Compra de Llibres a l’Estat espanyol, la franja d’edat d’entre 14 a 24 anys és la que té un percentatge més alt de lectors.

Estem, doncs, lluny de l’estigma que sobrevola el nexe entre joves i lectura, una història en la qual encara té moltes pàgines per escriure l’edició valenciana.

Article de la campanya «Fem visible la LIJ» de la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura