El Premi Fundació Bromera reuneix 200 persones per commemorar la trajectòria de Mercé Viana i el CEIP Mas d’Escoto

Projecció_Premi-Fundació-Bromera

Nombroses personalitats del món de la política, la cultura i l'educació acudiren a l'Hotel Astoria de València per assistir al lliurament.

La Fundació Bromera va lliurar divendres el seu Premi al Foment de la Lectura 2018 a l’escriptora Mercé Viana, en la categoria individual, i al Col·legi d’Educació Infantil i Primària Mas d’Escoto de Riba-roja de Túria, en la col·lectiva. L’Hotel Astoria de València va reunir vora 200 persones en aquest sopar homenatge a dos agents culturals que han treballat incansablement per la difusió de la nostra llengua i la nostra literatura en les darreres dècades.

IMG_0987

El director de la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, Josep Antoni Fluixà, va ser l’encarregat d’obrir l’acte amb un discurs centrat en la trajectòria professional dels guardonats. «Amb aquest premi visibilitzem persones que han treballat per la cultura», va explicar. Fluixà va finalitzar la intervenció insistint que la fidelitat dels premiats per la cultura i la lectura «es mereixen una declaració pública d’amor».

El Premi Fundació Bromera al Foment de la Lectura, convocat enguany per segona vegada, distingeix aquelles persones que, gràcies al seu impuls vital, representen els valors i els objectius que promou l’entitat sense ànim de lucre, com ara el foment de la lectura i l’ús del valencià.

Els guardonats van ser obsequiats amb una delicada escultura dissenyada per l’artista Ramon Pla, inspirada en la sensació de llibertat que aporta la lectura. «M’heu fet un regal preciós», va dir Mercé Viana, emocionada, quan va recollir el premi. En el seu parlament va remarcar la importància de formar habitants lectors i de comptar amb una política cultural que aposte pel foment de la lectura. «La literatura m’ho ha donat tot. He pogut riure, somiar i, més tard, conéixer alternatives a una educació que no m’agradava», va relatar.

La directora del CEIP Mas d’Escoto, Júlia Villaescusa, va voler agrair a la Fundació Bromera aquest guardó: «Amb aquest premi ens confirmeu que el camí comú que seguim és el correcte». Villaescusa també va reivindicar la tasca dels docents en el foment de la lectura. «Els contes són una eina magnífica per a l’educació emocional dels xiquets i les xiquetes», va assegurar.

El president de les Corts Valencianes, Enric Morera, va tancar l’acte incidint en la necessitat d’unir esforços amb altres institucions per a difondre i consolidar la nostra indústria cultural. «La cultura i els llibres ens fan superar la mediocritat de tots els dies», va concloure.

El sopar va estar amenitzat per la companyia de teatre Cashalada Cia, un tàndem format per Noèlia Pérez i Josep Zapater que va interpretar un recull de cançons de producció pròpia que han constituït la banda sonora d’obres teatrals com L’aneguet lleig o Tic, tac d’Albena Teatre.

Amb motiu de la segona edició del premi, la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura ha publicat un llibre que, a partir de dues entrevistes, esdevé testimoni del treball incansable d’una dona i un centre educatiu en la promoció del valencià i l’impuls de l’hàbit lector, en paraules dels periodistes Rosa Solbes i Rafa Montaner.

La Fundació Bromera per al Foment de la Lectura és una entitat de caràcter cultural i sense finalitat lucrativa que va nàixer a Alzira l’any 2002 impulsada per l’editorial homònima. Durant setze anys de trajectòria ha organitzat, impulsat i patrocinat multitud de campanyes, cursos, jornades, conferències, tallers i visites d’autors. Ha editat guies de lectura i ha difós i commemorat esdeveniments culturals com el Dia Internacional del Llibre i altres celebracions vinculades al món de la cultura, el llibre i la lectura.